STF-valmennus

Vastuullisuus vaatii valintoja – hankkeesta tukea matkailuyritysten vastuullisuustyöhön

DSC 3Lähes 50 Rannikko-Pohjanmaan alueen matkailuun jollain tavoin sidoksissa olevaa toimijaa kokoontui pääsiäisviikolla kahteen puolipäiväiseen valmennustapahtumaan oppimaan lisää kestävästä matkailusta ja Visit Finlandin Sustainable Tourism Finland (STF) -ohjelmasta. Sustainable Tourism -hankkeen tiimoilta järjestetyt, varsin ajankohtaiset tilaisuudet kiinnostivat niin yrittäjiä kuin yrityskehittäjiä aina Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin.

Valmennukset pitänyt Anu Nylund Mood of Finlandista alusti ensimmäistä tilaisuutta painottamalla, että Suomella on mahdollisuus olla vastuullisen matkailun kärkimaa.

– Matkailualueet voivat olla vastuullisia vain, jos siellä toimivat yritykset toimivat vastuullisesti ja tekevät siitä näkyvää. Vastuullisuudesta on myös osattava viestiä, hän totesi.

STF-ohjelma jalkauttaa Suomen vastuullisen matkailun strategiaa valtakunnallisesti

Globaalilla tasolla Suomea sitoo vastuullisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030, jossa on 17 eri päätavoitetta. Työ- ja elinkeinoministeriön matkailustrategia ohjaa maassamme tehtäviä matkailutoimia, ja STF-ohjelma on keino jalkauttaa strategiaa valtakunnallisesti.

– STF on Visit Finlandin hallinnoima kestävän matkailun ohjelma, joka tarjoaa oman polun yrityksille ja kohteille. Ohjelman suorittanut yritys tai alue voi käyttää viestinnässään STF-merkkiä ja saa Visit Finlandilta markkinointitukea ja lisänäkyvyyttä. Lisäksi ohjelma toimii jatkuvan kehittymisen alustana, eli siitä ei ole pelkästään hyötyä tässä hetkessä, vaan tulevaisuudessakin, Nylund kertoi.

STF-ohjelmaan mukaan hakeminen on ilmaista, mutta siihen liittyvistä toimenpiteistä saattaa aiheutua kuluja. Nylundin mukaan ohjelman suorittaminen kestää yrityksestä, sen toiminnasta ja ohjelman suorittamiseen käytettävissä olevasta työajasta riippuen kolmesta kuukaudesta noin vuoteen. Ohjelmaan kannattaa hakea mukaan, jos vastuullisuusasiat vähääkään kiinnostavat, sillä sen suorittamisessa ei ole aikataulupainetta.

– Ohjelmaa voi suorittaa omassa tahdissa, mutta kokemuksesta suosittelen asettamaan itselle jonkinlaisia välietappeja kalenteriin, niin että työ tosiaan tulisi tehdyksi, Nylund suositteli.

Ei pelkkää kestävää kehitystä – vastuullisuudessa on monia kerroksia

Vuonna 2002 tehdyn vastuullisen matkailun määritelmän mukaan matkailualueiden tulee olla sellaisia, joissa paikallisten on hyvä elää ja matkailijoiden hyvä vierailla – nimenomaan tässä järjestyksessä. Vastuullisuus ei ole pelkkää kestävää kehitystä, vaan vastuullista toimintaa.

– Nykyään vastuullisuutta matkailua syventävinä määritelminä puhutaan tiedostavasta ja uudistavasta matkailusta. Nykymatkailijat ovat hyvin tiedostavia ja arvostavat vastuullisuutta, ja meidän tulee vastata heidän tarpeisiinsa. Uudistavassa matkailussa puolestaan keskitytään siihen kaikkeen hyvään ja uuteen, mitä matkailu voi tuottaa, Nylund kertoi.

Vastuullisen matkailun alakategorioita sanotaan olevan ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen, eettinen, turvallinen ja yhteiskuntavastuullinen matkailu. Nylundin mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että vastuullisuus-sana voidaan tulkita monella tavalla, joten aina on hyvä selventää, mitä sillä tarkoitetaan missäkin yhteydessä.

Sitten toimeen, yhdessä kohti vastuullisempaa matkailua

Mitä jos kaikki puhe vastuullisuudesta ahdistaa, eikä tiedä, mistä aloittaisi?

– Näiden kysymysten äärellä ei pidä ahdistua. Kannattaa keskittyä siihen, mitä juuri minä voin tehdä. Tiedostetaan sellaiset valinnat, joihin voi vaikuttaa, Nylund neuvoi lempeästi.

Myös hankkeessa mukana olevilta asiantuntijoilta ja projektinvetäjiltä lähti kannustava viesti yritysten edustajille:

– Tehdään tämä yhdessä, projektinvetäjät ja Visit-organisaatiot ovat teidän tukenanne! Laila Schauman Visit Vaasasta sanoi.

Janne Smeds Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksesta kehotti yrittäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa projektinvetäjään, jos mieleen tulee jotain hankkeeseen liittyvää kysyttävää.

– Ja me olemme sitten teihin yhteydessä, kun seuraavan valmennuksen ajankohta on selvillä, hän lupasi tilaisuuden päätteeksi.

Anu Nylundin vastuulliset viestintävinkit
  1. Viesti vastuullisesta tekemisestä ja käytä #sustainabletravelfinland.
  2. Uskalla myöntää myös mahdolliset virheet. Kerro missä on vielä parannettavaa sekä miten ja millä aikataululla parannuksia tehdään.
  3. Tarkkana, kun viestit kompensaatiosta. Kerro, miten vähennät päästöjä. Kompensoi, jos/kun päästöjä vielä syntyy. Kerro, mitä tahoa tuet ilmastotalkoissa.
  4. Käytä kuvia ja tarinoita. Kerro konkreettisia esimerkkejä.
  5. Tee vastuullisuustyöstänne kertova sivu. Vieraat kielet plussaa.
  6. Tarkista koko tuotanto- ja palveluketjun vastuullisuus ja eettisyys.
  7. Kehu ja suosittele muita. Reagoi sinun yritykseesi liittyviin viesteihin ja some-julkaisuihin.

Katso webinaaritallenne 29.3.2021: Johdatus vastuulliseen matkailuun
Katso webinaaritallenne 31.3.2021: Sustainable Travel Finland -ohjelma

Sustainable Tourism -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Dynamo Närpiön kanssa.