Tiedote 12.4

(12.04.2021 | Concordia)
Centria-ammattikorkeakoulu Oy, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia Oy, Pietarsaaren ja Uudenkaarlepyyn kaupungit sekä Kruunupyyn, Luodon ja Pedersören kunnat ovat sopineet Centria-ammattikorkeakoulun järjestämän koodarikoulutuksen jatkumisesta Pietarsaaren Campus Allegrossa. Koulutusta rahoittaa myös Pietarsaaren seudun elinkeinoelämä.

Vuonna 2020 ensimmäisen kerran järjestetty koulutus keräsi talvella 2019 yhteensä lähes 80 hakijaa ympäri Suomea, koulutukseen valittiin 25 opiskelijaa ja heistä valmistui joulukuussa 2020 13 opiskelijaa. Koulutus jatkuu nyt toimijoiden yhteisesti rahoittamana. Näin ollen jatkossakin Pietarsaaren seudulla on tarjolla 60 opintopisteen laajuisesti korkeakoulutasoisia tietotekniikan opintoja. Uuden sopimuksen tavoitteena on myös tehdä koulutuksesta vuosittain jatkuvaa.

“Nyt jatkuva koulutus on hieno näyttö Centrian ja alueen elinkeinoelämän yhteistyöstä, sekä mahdollistaa alueellisen reagoinnin osaajapulaan Pietarsaaren seudulla” toteaa Centria-ammattikorkeakoulun rehtori ja toimitusjohtaja Kari Ristimäki.

Concordian toimitusjohtaja Jarl Sundqvist on tyytyväinen saavutettuun sopimukseen: ”Tietotekniikan koulutuksen jatkumo mahdollistaa alueen monipuolisen yrityskentän tukemisen digitalisaation saralla. Voimme vastata yritysten osaajatarpeisiin ilman, että tietotekniikan alalle haluavien tarvitsee muuttaa muualle Suomeen opiskelemaan, koulutus houkuttelee myös mahdollisia paluumuuttajia alueelle.”

Pääkouluttajana koulutuksessa toimivan Centria-ammattikorkeakoulun lehtorin Heikki Ahosen mukaan opinnot suorittava opiskelija saa hyvät valmiudet opintojen jatkamiseen. “Tietotekniikan alalla tarvitaan eritasoisia osaajia, vuoden opintojen jälkeen valmistuva opiskelija voi jo toimia aloittelevana koodarina. Jos haluaa kehittyä tietotekniikan asiantuntijaksi, vaaditaan lisää opintoja. Näitä opintoja on tarjolla mm. Centrian tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa”.

Uuteen 30.8. alkavaan koulutukseen otetaan mukaan maksimissaan 25 opiskelijaa. Opinnot toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksena Campus Allegrossa. Hakuaika opintoihin on 12.4.2021 – 2.5.2021.

TIEDOTE 12.4